به علت فیلتر، آدرس سایت را عوض نمودم، آدرس جدید:
www.ForFreeIR1.blogspot.com

۱۳۸۶ مهر ۱۰, سه‌شنبه

علی بن ابی طالب





"دروغهای کوچک همیشه خود را نمایان می‌کنند. دروغ را آنقدر بزرگ بگویید که تصور دروغ بودن آن هم به ذهن کسی وارد نشود." آدولف هیتلر.

"هر انسانی نه یکسر شریر است و نه به کمال آراسته به خصال نیک." نیکولو ماکیاولی


شب های قدر است و صحبت از علی و عدالت او بسیار، در این پست برای کوتاه شدن مطلب تنها برخی از رویداد های تاریخی در مورد علی بن ابی طالب که احتمالا از آن مطلع نیستید به طور مختصر و بدون شرح و توضیحی بیان می کنم، اگر فرصتی باشد در آینده هر یک را به طور جداگانه و کامل تر بیان می کنم. بد نیست پست قبلی من"گذری بر نهج البلاغه "را نیز بخوانید.


تولد علی بن ابی طالب (منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، پوشینه نخست برگ 184 به نقل از ابن شهر آشوب)
حکایت دریدن آنحضرت قماط را: چنان است که جماعتی حدیث کرده اند از فاطمه مادر آن جناب که فرمود چون علی (ع) متولد شد او را در قماط پیچیده و سخت ببستم علی قوت کرد و او را پاره ساخت من قماط را دولایه و سه لایه نمودم و او را پاره همی نمود تا گاهی که شش لایه کردم پارچه بعضی از حریر و بعضی از چرم بود چون آنحضرت را در لای آن قماط ببستم باز قوت نموده آن قماط را پاره کرد آنگاه گفت ای مادر دستهای مرا مبند که می‌خواهم با انگشتان خود از برای حقتعالی تبصبص و تضرع و ابتهال کنم.


جنگ علی با عمرو بن عبدود و علت تف انداختن او بر چهره علی
سیرت رسول الله، ابن هشام، پوشینه سوم :( نقل قول از علی به عمرو ) چگونه با تو بجنگم درحالی که تو بر اسب نشسته ای (درحالی که من پیاده هستم)، پس از اسب فرود آی تا مانند من (پیاده) شوی. پس از اسبش پیاده شد.

میزان الحکمه، بخش آداب جنگ پوشینه سوم : ابـن عـبـاس : پيامبر خدا (ص ) يكى ازاصحاب خود را مامور كشتن يك نفر يهودى كرد او عرض كـرد : اى رسـول خـدا ! در صـورتى ازعهده اين كار بر مى آيم كه دستم را باز بگذاريد پيامبر خدا (ص ) فرمود : اصولا جنگ حيله ونيرنگ است , هركار مى خواهى بكن .

ـ در جـنـگ احزاب ميان على (ع ) وعمرو بن عبدود سخنانى گذشت على به او فرمود: اى عمرو ! (در بـزدلـى تـو) هـمـين بس نيست كه من به جنگ تن به تن باتو آمده ام وتو كه شهسوارعربى با خـودت كمك آورده اى ؟
عمرو برگشت كه پشت سر خود را نگاه كند امير المؤمنين (ع )بيدرنگ چنان ضربه اى بر دو ساق پاى او وارد آورد كه از پيكرش جدا شدند و گرد و غبارى به هوا برخاست آن حـضـرت در حـالـى كـه بر اثر ضربت عمرو خون از فرقش مى ريخت و ازشمشيرش نيز خون مـى چكيد نزد رسول خدا(ص ) برگشت رسول خدا (ص ) فرمود : اى على !فريبش دادى ؟
عرض كرد : آرى , اى رسول خدا ! جنگ نيرنگ است .


قتل عام یهود بنی قریظه
این ماجرا کمی طولانی است فعلا خلاصه ی آن را می گویم. بعد از جنگ خندق مسلمانان به یهود بنی قریظه حمله می کنند ( به بهانه ی خیانت در جنگ خندق )، بعد از چند روز مقاومت تسلیم می شوند. محمد سعد بن معاذ را که با یهودیان مخالف بود به عنوان حکم انتخاب می کند. سعد گفت : " حکم من در بنی قریظه آن است که هرچه مردانند جمله بکشند و زنان و فرزندان ایشان برده گیرند، و مال ایشان میان مسلمانان قسمت کنند. و چون (سعد) این سخن بگفت، سید علیه السلام بگفت: لقد حکمت (فیهم) بحکم الله من فوق سبعه ارقعه. گفت ای سعد، حکم (که) تو در بنی قریظه بکردی چنانست که در هفت آسمان الله حکم کرده است. سیرت پوشینه دوم برگ 755" در این جریان حدود 700 الی 900 یهودی در یک روز بدست علی و زبیر بن عوام کشته شدند که یکی از آنها نیز زن بود!


زنان علی: (الامام علی بن ابی طالب، رابع الخلفاعء الراشدین، الاستاذ محمد رضا، شیخ خلیل مامون شیحا، دار الکتاب العربی بیروت لبنان، برگ 13.)
بد نیست بدانید علی تنها 3 روز بعد از مرگ فاطمه با دختری به نام امامه ازدواج می‌کند. امامه هم بازی امام حسین بوده است (منابع از کتاب آل دالفک برگ 257؛ دفتر تاریخ آل محمد نوشته پژوهشگر و مورخ نامدار ترک زندگنه زورلی قاضی بهلول بهجت افندی برگردان ادیب میرزا مهدی برگ 205- مجمع الزواید پوشینه نهم برگ 255- دفتر زنان پیغمبر اسلام نوشته عمادزاده که مینویسد امامه آنچنان خردسال بود که بخاک بازی میکرد.) به علت طولانی شدن پست در مورد برخورد او با کنیزانش چیزی نمی نویسم.
1 فاطمه بنت محمد بن عبدالله.
2 خوله بنت جعفر بن قیس بن مسلمه.
3 لیلی بنت مسعود بن خالد.
4 ام البنین بنت حزام بن خالد.
5 ام ولد.
6 اسماء بنت عمیس الخثعمیه.
7 الصهباء ام حبیب بنت ربیعه.
8 امامه بنت ابی العاص بن الربیع بن عبدالعزی، اما زینب بنت رسول الله، و امها خدیجه بنت خویلد.
9 ام سعید بنت عروه بن مسعود.
10 محیاه بنت امریء القیس بن عدی.


قتل علی به دست ابن ملجم و عاقبت ابن ملجم
مروج الذهب، علی بن حسین مسعودی، مترجم ابوالقاسم پاینده، تهران شرکت انتشارات علمی و فرهنگی 1382، پوشینه نخست برگ 774: خوارج معتقد بود که خلیفه باید از میان تمامی مردمان چه عجم و چه عرب انتخاب شود و شایسته ترین فرد خلافت باشد، و علی و معاویه را افرادی میدانست که می‌خواستند عدالت را زیر پا گذاشته و بر سر حکومت بایکدیگر جنگ قدرت کنند، او در هنگامی که به علی حمله میبرد فریاد زد "حکمیت ازان خدا است نه تو ای علی".

محمد رضا سعادت، حکومت اسلامی یا ارزش اسلامی : شیعیان همه میدانند که مولا علی (ع) هنگامی که در بستر شهادت قرار داشتند وقتی برایش شیرآوردند فرمودند: آیا برای اسیر خود ( ابن ملجم ضارب آن حضرت ) نیزغذا برده اند و توصیه می فرمودند که نه تنها بد رفتاری با او نشود حتی گرسنه یا تشنه هم نماند و باز فرمودند: که اگر زنده بمانم خود میدانم با او چگونه رفتارکنم واگر زنده نمانم شما اجازه دارید فقط یک ضربه همان گونه که او زده است بزنید و نکند او را مثله کنید یا شکنجه نمائید. این برخورد امام علی، یک برخورد ارزش اسلامی است یعنی ارزشی است نه حکومتی و سیاسی.

مروج الذهب، علی بن حسین مسعودی، مترجم ابوالقاسم پاینده، تهران شرکت انتشارات علمی و فرهنگی 1382، پوشینه نخست برگ 775 : وقتی خواستند ابن ملجم لعنت الله علیه را بکشند عبدالله بن جعفر گفت "بگذارید من دل خودم را خنک کنم" و دست و پاهای او را ببرید و میخی را سرخ کرد و به چشم او کشید ابن ملم گفت "منزه است خدایی که انسان را آفرید تو چشمان خودت را بسائیده سرب سرمه میکنی" پس از آن او را گرفتند و در حصیر پیچیدند و نفت مالیدند و آتش در آن زدند و بسوختند.
عمران بن حطان رقاشی درباره ابن ملجم و ستایش او درباره ضربی که زد ضمن شعری دراز چنین میگوید "چه ضربتی بود از مردی پرهیزکار که می‌خواست بوسیله آن رضایت خداوند را جلب کند هروقت او را بیاد می آورم پندارم که کفه عمل او بنزد خدا از همه مردم سنگینتر است".

ابن سعد تاریخ نویس دیگر نوشته است: (الطبقات کبری، ابن سعد، المپوشینه الثالث، ذكر عبد الرحمن بن ملجم المرادی) بعد از دفن (علی)، حسن بن علی به سوی عبدالرحمن بن ملجم رفت و او را از زندان خارج کرد تا وی را بکشد. پس مردم جمع شدند، او (حسن) بدن او را به نفت آغشته کرد، و گفت که او را آتش بزنیم. عبدالله بن جعفر و حسین بن علی و محمد بن حنیفه گفتند اجازه دهید تا دل خود را از او خنک کنیم، پس عبدالله بن جعفر دست او را و پاهای او را قطع کرد. او (ابن ملجم) شکوه نکرد. سپس میخ داغ به چشان او کشید، و او شکوه نکرد. سپس گفت تو چشمان خودت را بسائیده سرب سرمه میکنی، سپس گفت اقرا باسم ربك الذی خلق خلق الانسان من علق و تا آخر سوره را خواند، سپس چشمان او پر از اشک شد، دستور دادند زبان او را قطع کنند، پس او شکوه کرد (ضجه زد)، پس به او گفتند ای دشمن خدا وقتی دست و پایت را میبریدیم ضجه نزدی، اکنون چه شده است که وقتی می‌خواهیم زبانت را ببریم ضجه میزنی؟ گفت من ضجه میزنم زیرا من از این دنیا متنفرم، پس زبان او را بریدند و او را درون نمدی پیچیده و سوزاندند.

شیخ عباس قمی نوشته است: پس آن حضرت موافق وصیت امیر المومنین (ع) ابن ملجم ملعون را بیک ضربت بجهنم فرستاد، و بروایت دیگر حکم کرد که او را گردن زدند. و ام الهیثم دختر اسود نخعی خواستار شد تا جسدش را به او سپردند پس آتشی بر افروخت و آن جسد پلید را در آتش بسوخت..... و ابن شهر آشوب و دیگران روایت کرده اند که استخوانهای پلید ابن ملجم را در گودالی انداخته بودند و پیوسته مردم کوفه از آن مغاک بانک ناله و فریاد میشنیدند، و حکایت اخبار آنراهب از عذاب ابن ملجم دردار دنیا بقی کردن مرغی بدن او را در چهار مرتبه و پس او زا پاره پاره نمودن و بلعیدن و پیوسته اینکار را با او نمودند و بر روی سنگی در میان دریا مشهور و در کتب معتبره مسطور است.

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

salam
dar morede matalebi ke neveshti chon sehat anha ro ghabul nadaram pas ejaze bede khodam dar in mavered matlab bekhunam bad nazaramo migam .

ناشناس گفت...

كتاب منتهي الامال رو تا حدودي در مورد قتل ابن ملجم خوندم و در مورد همه ي گفته هايي كه بيان شد بايد بگم كه در همه موارد بيان روايت بوده است يعني به نظر تو همهي اين موارد امكان داره كه صورت گرفته شده باشد ...
حتي عباس قمي در همه ي موارد كلمه ي روايت نوشته شده است پس نمي توان به صحت آنها يقين داشت .

ناشناس گفت...

بد نیست بدانید علی تنها 3 روز بعد از مرگ فاطمه با دختری به نام امامه ازدواج می‌کند. امامه هم بازی امام حسین بوده اس
فوق العاده خنده داره كه امام علي بخواد با دختر بچه اي كه تنها سه سال داره ازدواج كنه كه خود اين مطلب به واضح بديهي است كه جز براي خراب كردن امام علي نمي باشد
هيچ فرد ديوانه اي اين كار را انجام نمي دهد چه برسد كسي كه پيشواي يك امت بوده است ...
كامنت قبلي هم من نوشتم .

علی گفت...

سلام
مطالب رو از سایت ها و کتاب های معتبر نقل قول می کنم. خود من تمام این کتاب ها رو نخوندم چون امکانش نیست، به عنوان مثال میزان الحکمه 14 جلده!

در مورد اعتبار سایت های مخالف اسلام، مطالب مربوط به قرآن که هر شخص می تواند مطالب گفته شده را در قرآن ببیند و قضاوت کند. در مورد احادیث به علت گستردگی و تضاد بین آن ها قضاوت سخته. من در چند مورد منابع گفته شده در این سایت ها را با سایت های معتبر شیعه یا سنی چک کردم و درست بودن، این جور سایت ها قرآن و محمد رو نقد می کنن، کمتر به نقد علی می پردازن، یک مقدار هم روغن داغش رو زیاد می کنن.

یک توضیح کلی در مورد مطالب می دهم، بعدا در پست های جداگانه به طور کامل تر توضیح می دهم.

اولا عکس علی در حقیقت عکس سمت چپ است نه راست!

فکر نکنم با تولد علی و پاره کردن 6 لایه حریر و چرم مشکلی داشته باشید، همان طور که با شکافتن کعبه وغیره مشکلی ندارید ولی فکر کنم علم با این مسائل هم خوانی نداره.

جنگ علی با عمروبن عبدود را در چند کتاب خواندم، خوشبختانه لینک اینترنتی این مطلب را دارم و به پست اضافه می کنم شما هم می توانید چک کنید. لینک مربوط به سایت al-shia است که به نظر من کاملترین سایت شیعیان جهان است.

قتل عام یهود بنی قریظه هم در کتاب های مختلف در موردش خوندم، آیت الله منتظری و آیت الله خمینی در صحبتاشون تایید کردن، ولی می گن حقشون بوده که کشتنشون!

متاسفانه در مورد زنان علی چندان اطلاعی ندارم، منبعی هم که معرفی کرده عربی هست و به کار ما نمی یاد ولی این رو می دونم که علی 3 روز بعد از مردن فاطمه زن گرفت، حالا می گن فاطمه وصیت کرده که "علی زود زن بگیر!
در مورد سن و سال زنش کتابی نخوندم ولی هیچ هم بعید نیست چون پیامبر عایشه ی 6 ساله رو عقد کرد بعد که 9 سالش شد عروسی کرد و باهاش همبستر شد، اون موقع 54 ساله بود یعنی جای بابا بزرگش بوده. علی 25 سالش بود که با فاطمه ی 9 ساله عروسی کرد، فاطمه بیچاره تو 18 سالگی مرد ( از بس بچه اورد! )، علی 34 سالش بود، حالا اگه با بچه ی 9 ساله هم عروسی کرده باشه به گرد پیامبر نمی رسه (از نظر رکورد اختلاف سنی). در ضمن 3 ساله رو میشه عقد کرد ولی نمی شه باهاش عروسی کرد، باید به سن تکلیف ( 9 سال ) برسه تا عروسی کنه، گفته هم بازی نگفته همسن.

عاقبت ابن ملجم هم که چیز عجب غریبی نیست، اینا یه مشت وحشی بودن. تا اون جا که من یادمه تو سریال امام علی قسمت وصیت رو گفت ولی نگفتن چه بلایی سر او بیچاره اوردن، گفتم که بدونید. البته احتمالا مسلمونا که خوندن گفتن آخی دلم خنک شد بعد هم شش تا فحش بهش دادن!

علی گفت...

این ها کتاب های معتبری هستند، در جزئیات تفاوت هایی دارند ولی وقتی می خوانیم می بینیم اصل مطلب در بیشتر موارد در همه یکسان است.
به عنوان مثال شکنجه ی ابن ملجم و یا دروغ علی به عمرو بن عبدود که به نوعی ناجوان مردی بود( البته اگر این کار را نمی کرد حتما کشته می شد) در بیشتر کتاب های مربوط به تاریخ اسلام نوشته شده.

ناشناس گفت...

کی شود دریا به پوز سگ نجس ...

ناشناس گفت...

علم ما انسانها هنوز بسیار ناقص تر از آن هست که بتواند تمامی ابهامات را جواب بدهد و هر روز در حال اصلاح و تغییر می باشد.شما هم از نوشتن این مطالب غرض دارید همانطور که در جمله ای که بالای صفحه از هیتلر گزاشتی که دروغ را آنقدر بزرگ بگوئید که کسی در راست بودن آن شک نکند

علی گفت...

ما نمی خواهیم به تمام ابهامات علمی و فلسفی پاسخ دهیم، بلکه در این پست بحث بروی بدیهیات است.

در قرن بیست و یک آنقدر علوم پزشکی پیشرفت کرده است که هیچ انسان عاقلی نمی تواند قبول کند که یک نوزاد تازه متولد شده را در شش لایه از پارچه و حریر و چرم ببندند و نوزاد آن ها را پاره کند و صحبت نماید.

در قرن بیست و یک آنقدر اخلاقیات پیشرفت نموده که کسی که در یک روز گردن 900 انسان را بزنند را "همای رحمت" نمی خوانند و ...

همان طور که قبلا هم گفته ام، اگر این روایات در مورد عمر بود باز هم می گفتید علم ما ناقص است؟ باز هم کور کورانه آن ها را می پذیرفتید؟

ناشناس گفت...

*درود خدا بر امام علی (علیه السلام)*

نازنین،یک ایرانی مسلمان گفت...

*درود خدا بر امام علی (علیه السلام)*