به علت فیلتر، آدرس سایت را عوض نمودم، آدرس جدید:
www.ForFreeIR1.blogspot.com

۱۳۸۷ آذر ۲۵, دوشنبه

نعمت – حکمت – توجیه


"از خدا خواستن شجاعت است ، بدهد نعمت است ندهد حکمت ."

از اینگونه توجیهات و سفسطه ها در ادیان و مذاهب به وفور یافت می شود. توجیهاتی که حتی اجازه اندیشیدن را از پیروانش گرفته و آنها را به تبعیت بی چون چرا ملزم می دارد . باورهایی که به "پیرو" شدن هر چه بیشتر پیروانش منجر شده و تبعیتی بی چون و چرا تحت هر شرایطی را تبلیغ می کند .

براستی با چنین توجیهی چه تفاوتی میان خدای مورد ادعا با چوبی بی جان است ؟ چرا که تنها با تعویض کلمات می توان گفت " از این چوب خواستن شجاعت است بدهد نعمت است ندهد حکمت. " و هرگاه نعمتی بدست آمد آن را مدیون تکه چوب دانست و در صورتیکه محقق نشد بر حساب حکمت آن گمارد . بت پرستان دیروز نیز با چنین توجیهاتی سنگ و چوب می پرستیدند و تمام وقایع را توجیه به منتسب بودن از سوی بت های خود می نمودند ، همانگونه که رفتار آنان امروزه از نظر خداپرستان غیرمنطقی و جهالت محسوب می شود و بت پرستان به عدم تفکر و اندیشه متهم می شوند ، به همانگونه خود نیز متهم به چنین رفتاری هستند . اگر کمی منطقی و به دور از احساسات و تعصب از بالا به قضیه نگاه کنیم ، واقعا چه تفاوتی بین این دو رفتار مشاهده می شود ؟

این سبک باورها قالبی از پیش آماده برای توجیه واقعیت ها فراهم می کند .
مثالهای فراوانی در این زمینه وجود دارد . اصولا تمامی مذاهب سراسر مملو از چنین توجیهاتی هستند ، مثلا :
- انسان معتقدی که در آخر عمر خود در رفاه و آسایش است : خدا پاداش خوب بودن و اطاعتش را به او عطا کرده و اکنون در آخر عمر در آسایش به سر می برد.
- انسان معتقدی که در آخر عمر خود دچار گرفتاری می شود : خداوند این موضوع را کفاره گناهان کوچک او قرار داده تا تمام گناهانش در همین دنیا جبران شده و در آخرت راحت و آسوده باشد.
- انسان غیر معتقدی که در آخر عمر خود در رفاه و آسایش است : خداوند او را به حال خود رها کرده و می خواهد با این کار به او فرصت دهد تا هر چه می تواند به گناه پرداخته تا در آخرت او را عذاب کند.
- انسان غیر معتقدی که در آخر عمر خود دچار گرفتاری می شود : گناهانی که عمری مرتکب شده ، امروز دامان او را گرفته و او را به این روز کشانده است .

براستی چه اسمی به جز توجیه می توان بر چنین قالب هایی گذاشت ؟
سکه ای را به بالا پرتاب می کنید . دو احتمال وجود دارد، یا شیر و یا خط خواهد آمد. در صورتیکه فردی ادعا کند اگر شیر آمد خواست من بوده است و اگر خط آمد باز هم خواست من بوده که شیر نیاید به او چه می گویید . به هر حال حرف او درست از آب درخواهد آمد . یا با این جمله او را باور کرده و به او ایمان می آورید ؟

مذاهب با ایجاد قالب هایی آماده به توجیه واقعیات پرداخته و آنها را طبق میل خود جهت دهی می کنند. رسوب چنین باورهایی در ذهن انسان ، وی را از منطق دور کرده و چشم او را به حقیقت خواهد بست .


نوشته شده توسط یاسر کمالی نژاد، از وبلاگ دست نوشته.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

جابجايى رايگان استقبال کنندگان از رئيس جمهور
مدیر کل راه آهن ناحیه جنوب گفت: استقبال کنندگان شهرهای شمالی و جنوبی خوزستان به صورت رایگان به مقصد اهواز جابجا می شوند.
به گزارش ایرنا «علیرضا احتشامی» افزود: با هدف رفاه حال شهروندان و استقبال کنندگان از هیأت دولت و رئیس جمهور دو قطار به صورت ویژه مسافران مسیرهای اندیمشک به اهواز و ماهشهر به اهواز را امروز به رایگان جابجا می کنند.
وی گفت: قطار اندیمشک به اهواز ساعت شش صبح و قطار ماهشهر به اهواز نیز ساعت شش و 30 دقیقه مسافران را به ایستگاه اهواز جابجا می کنند.
مدیر کل راه آهن ناحیه جنوب افزود: با قطار اندیمشک به اهواز مسافران شهرهای شمالی شوش، اندیمشک و دزفول برای شرکت در آیین استقبال از رئیس جمهور به اهواز انتقال می یابند.

رییس

می آید




اتوبوس های واحد همه

می روند

مسافران(دانش آموزان-كارگران-...)

در ايستگاه ها به جا

مي مانند

هوا چه سردتر مي شود

۲۶/۹/۸۷ساعت ۶:۳۰